Omvendt øger det heller ikke kræftrisikoen, viser en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Journal of the American Medical Association.
Det har længe været diskuteret, om behandling med folinsyre og B-vitamin kan reducere risikoen for hjerte-karsygdomme. Årsagen er, at folinsyre medvirker til at sænke niveauet i blodet af aminosyren homocystein, som regnes for en mulig risikofaktor for hjerte-kar-sygdom. Berigelse af fødevarer med folinsyre har derfor også været overvejet i flere lande, men en mulig øget kræftrisiko har lagt en dæmper på overvejelserne.
Britiske forskere gennemførte en syv år lang undersøgelse af godt 12.000 patienter, der tidligere havde haft en blodprop i hjertet. Deltagerne fik enten et dagligt tilskud af folinsyre og B12-vitamin, eller placebo.
Forskerne fandt ingen signifikante forskelle mellem grupperne. Der var ikke signifikante forskelle på risikoen for at få en blodprop i hjernen, ca. fire pct. i hver gruppe, eller død på grund af hjerte-kar-sygdom. Til gengæld er der intet i undersøgelsen, som støtter antagelsen om, at folinsyre kan øge kræftrisikoen. 11,2 pct. af deltagerne i folingruppen fik en kræftdiagnose i løbet af undersøgelsesperioden, mod 10,6 pct. i kontrolgruppen.
Forskerne konkluderer, at folinsyre ikke påvirker kræft¬risikoen signifikant, men heller ikke har gavnlig effekt på hjerte-kar-risikoen. Korrekt behandling med blodtrykssænkende medicin og livsstils¬ændringer som rygestop og vægttab er derfor vigtigere, mener forskerne.
Kilde