Forskerne fra Gentofte Hospital har samlet resultaterne fra syv randomiserede, som havde undersøgt effekten af et tilskud af vitamin D sammen med kalk og udelukkende vitamin D. I studierne deltog i alt 68.517 personer 47 og 107 år – fortrinsvis kvinder.

Resultaterne viser, at et dagligt kosttilskud på 10-20 mikrogram vitamin D alene ikke mindskede risikoen for knoglebrud, men at vitamin D i kombination med kalk reducerede risikoen med otte pct. – uafhængigt af køn, alder og tidligere brud.

Risikoen for brud på specifikt hoften var reduceret yderligere, men her resultaterne kun signifikante for en mindre gruppe.

Kilde