Flere undersøgelser har vist, at mangel på D-vitamin kan være årsag til kræft og andre sygdomme, men nu lyder seneste melding fra Sundhedsstyrelsen, at det blot er børn under to år og ældre over 70 år, der skal tage tilskud af D-vitamin.
Hvis vi andre spiser efter de officielle kostråd og bl.a. spiser fisk hver uge og suger sommerens sol til os, skulle vi være fint dækket ind.
Hos Kræftens Bekæmpelse forstår forsker Anja Olsen godt, hvis de forskellige budskaber forvirrer. Ifølge hende skyldes det, at der mangler god og entydig forskning.
»Det kan godt være, at undersøgelser viser, at mennesker med høje niveauer af D-vitamin har mindre risiko for kræft. Man kan bare ikke konkludere, at det er på grund af D-vitamin. Vi ved, at fysisk aktive mennesker får mere sol og derved mere D-vitamin, og overvægtige har lavere niveauer af D-vitaman. Det ændrer man jo ikke ved at give et tilskud,« siger hun.