»Undertegnede medlemmer opfordrer hermed til, at Lægeforeningen tager klar afstand fra omskæring af raske børn uanset køn og forældres religiøse eller kulturelle baggrund.«

Sådan lyder hovedkravet i det åbne brev med underskrifter fra 306 af landets læger, som i dag, onsdag, er blevet sendt til Lægeforeningens formand, Andreas Rudkjøbing.

Ophavsmanden er konsulent og speciallæge i børnesygdomme, Morten Staberg.

Han mener, at der er brug for klarere linjer fra Lægeforeningen på baggrund af en nylig udtalelse fra Det Etiske Råds nye formand, børnelæge og professor Gorm Greisen, som i et interview til Kristeligt Dagblad 19. februar (og igen d. 1 marts i et debatindlæg red.) sagde:

»Personligt synes jeg, det er problematisk, hvis vi som etniske danskere bestemmer, at jøder og muslimer ikke må omskære deres drenge. Jeg ville se det som en kulturel og politisk majorisering. Derfor går jeg ikke ind for et forbud (mod omskæring, red.),«

Morten Staberg og de andre 306 læger, som har underskrevet det åbne brev, er ikke enige med den udmelding:

»Jeg har enorm respekt for Gorm Greisen og hans arbejde. Men her er vi meget uenige. Ud fra hans logik i dette tilfælde vil absolut intet så kunne forbydes, hvis det dyrkes af en minoritet. Grundlæggende mener jeg, at drenge- og pigebørn skal have lige rettigheder, og at der skal være religionsfrihed i alle aldre. Derfor kan man ikke etisk forsvare at omskære børn og på den måde fratage dem muligheden for at fravælge religionen og dens normer.

Vi håber derfor på, at Lægeforeningen nu vil gå ud og anbefale et fuldt forbud mod omskæring af børn, så  man selv eventuelt kan vælge det til, når man er fyldt 18,« siger Morten Staberg.

Han mener, at udmeldingen fra Gorm Greisen vil give fortalerne for religiøs omskæring en stor fordel i debatten, og at det derfor er nødvendigt, at Lægeforeningen kommer på banen med et samlet udspil til politikerne.

»Jeg frygter, at fortalerne for religiøs omskæring vil kunne bruge Gorm Greisens udtalelse til deres fordel ved at henvise til, at formanden for Det Etiske Råd mener, at omskæring ikke bør forbydes. Her mener jeg klart, at man som læge er nødt til at træde i karakter og sige fra. Konkret ønsker vi, at Lægeforeningen med en opgradering af sin hidtidige politik på området direkte opfordrer Folketingets politikere til at begynde lovgivningsarbejdet, så vi kan få en mindstealder på 18 år for ikke-terapeutisk omskæring,« siger han.

Mange læger har negative erfaringer med omskæringer
Morten Staberg forklarer, at flere af de underskrifter, han har modtaget, sker på baggrund af lægernes egne negative oplevelser med at behandle skaderne efter omskæringerne.

I forbindelse med at give sin underskrift, beder han nemlig lægerne om at redegøre for, hvorfor de skriver under.

45 ud af de 306 læger, som har underskrevet brevet, har svaret, at de ’selv har behandlet et eller flere drengebørn, hvor omskæring er gået galt’. 99 af de 306 svarer, at de ’fra kollegaer har hørt om omskæringer, der er gået galt’. 20 svarer, at de har ’andre grunde’, men i alt 299 af lægerne svarer også, at de, udover de andre årsager, er imod omskæring af principielle årsager.

Morten Staberg mener, at svarene illustrerer et generelt problem med indgrebet.

»Skaderne bliver gemt væk og kategoriseret som værende et resultat af alt muligt andet, så mange skader kommer aldrig frem i lyset,« fortæller han.

Underskriftindsamlingen har cirkuleret på mail siden søndag aften 28. januar, og der kan fortsat skrives under.