Forskning i effekten af at spise tilskud af D-vitamin giver ikke grund til at anbefale danskerne i al almindelighed at spise kosttilskud som forebyggelse, diagnostik og behandling af D-vitaminmangel.
Det konkluderer Sundhedsstyrelsen en gennemgangen af den videnskabelige litteratur.
Styrelsen vil derfor ikke anbefale et generelt tilskud af D-vitamin til befolkningen. Som noget nyt anbefaler Sundhedsstyrelsen dog, at børn op til to år får daglige tilskud af D-vitamin, og at ældre over 70 år får tilskud af calcium og D-vitamin.
Selvom et højt niveau af D-vitamin godt nok er sat i forbindelse med en lavere risiko for kræft, hjertekarsygdomme og sukkersyge, er det endnu uvist hvorvidt D-vitamin i sig selv har en postitiv effekt eller, om det bare er en markør for sund livsstil.
Kræftens Bekæmpelse er enige i styrelsens anbefalinger.
»De anbefalinger, Sundhedsstyrelsen er kommet frem til, har opvejet mulige positive og negative effekter af D-vitamin på en fornuftig måde, og deres konklusion er fint i tråd med vores vurdering,« siger Anja Olsen, forsker i Kræftens Bekæmpelse, til foreningens hjemmeside.
Hun sidder med i en arbejdsgruppe nedsat af Fødevarestyrelsen, som snart vil komme med deres anbefalinger til tilskud med D-vitamin.
Som konsekvens af den manglende dokumentation for D-vitamins egenskaber anbefaler Sundhedsstyrelsen nu praktiserende læger at foretage færre målinger af patienters D-vitaminstatus.
En rundspørge til landets biokemiske afdelinger, som styrelsen har foretaget, viser, at antallet D-vitaminanalyser er tidoblet på fem år i almen praksis.
Styrelsen anbefaler i stedet, at undersøgelser af D-vitaminniveau kun sker for patienter, hvor der er mistanke om svær D-vitaminmangel på grund af patientens symptomer eller livsførelse, og patienter med knogleskørhed, nyresygdom, tarm- eller leversygdom.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger fastslår samtidig, at der ikke indikation for rutinemæssigt at måle D-vitamin hos patienter med kroniske sygdomme som for eksempelvis kræft, diabetes, demens, kardiovaskulære sygdomme med flere, da der ikke er dokumentation for at tilskud af D-vitamin har en positiv effekt på deres primære sygdom.