Kvalitet – registrering eller oplevelse? Kvalitet i sundhedsvæsenet opgøres primært i de mange databaser, baseret på skemaer. Skulle vi ikke hellere tage udgangspunkt i, hvad borgerne synes er den bedste kvalitet, når de har brug for sundhedsvæsenet. 

Det var helt befriende at få uanmeldt midtvejsbesøg fra IKAS. Det svarer til at få gæster uden at have gjort særlig rent, dækket fint bord og lavet tre retter mad. Vurderingen af kvaliteten i ‘hverdagskosten’ — sådan som den opleves af patienterne — kom langt tættere på virkeligheden, og værterne slap for at stå i køkkenet og svede over maden i flere dage i forvejen. Men bortset fra besøget, så håndteres kvalitet overvejende i de mange databaser. Indberetninger sker stadig...

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement