Hver enkelt celle i vores krop er nøje reguleret. Forskellige mekanismer sørger for, at hudceller udvikler sig til netop hudceller og leverceller til leverceller. Andre mekanismer sørger for at cellerne dør, når de skal.

Nogle gange går det galt, og celler begynder at dele sig ukontrollabelt og bliver til kræft. Hos patienter med kræft i blodsystemet har forskere opdaget at mellem 25 og 50 procent har mutationer i et gen, der hedder TET2.

Det var denne opdagelse, der i første omgang ledte forskere fra BRIC, Biotech Research and Innovation Center, på Københavns Universitet på sporet af genets betydning.

Sidste år fandt de frem til, at et relateret protein TET1 er med til at styre hvilke af generne i kroppens celler, der er aktive og dermed også med til at sørge for, at cellerne udvikler sig normalt. Den opdagelse blev offentliggjort i et af de mest ansete tidsskrifter, Nature.

Nu har Kristian Helin, der er professor og direktør for BRIC på Københavns Universitet, fået 6 mio. kr. i støtte fra Kræftens Bekæmpelse til at forstå TET2 genets betydning for normale cellers vækst, og hvorfor mutationer i genet øger risikoen for kræft. Det vil forhåbentlig føre til afgørende viden om, hvordan aktiviteten af vores gener reguleres og i sidste ende forbedre behandlingen af patienter med blodkræft.

Med 6 mio. kr. er Kristian Helin modtageren af det største beløb fra Kræftens Bekæmpelses Videnskabelige Udvalg, som i alt har uddelt 76,1 mio. kr. til forskning i 2011.