Universiteter bidrager til overdrevne forskningsnyheder Pressemeddelelser fra forskningsuniversiteter er med til at overdrive fakta, når de skal formidle videnskab til omverdenen. Forskere skal være ansvarlige for presse og markedsføring, mener BMJ-redaktør.

I et engelsk studie af 462 pressemeddelelser har en gruppe forskere fundet, at de unversitetsansatte pressefolk og forskere ofte selv overdriver historierne for at fange mediernes interesse. Og journalisterne, der modtager og behandler pressemeddelelserne, tager de overdrevne fakta for gode varer og undersøger sjældent de oprindelige kilder. Det skriver British Medical Journal. I undersøgelsen sammenlignede forskerne pressemeddelelserne fra 20 førende engelske forskningsuniversiteter med de peer-reviewede videnskabelige artikler, der lå til grund. De fandt, at der i 40 pct. af pressemeddelelserne...

Prøv Dagens Medicin gratis i 14 dage*

Du får fri adgang til alt vores indhold og vores daglige nyhedsbrev tilsendt i 14 dage.

Efter 14 dage fortsætter prøveabonnementet som et alm. betalingsabonnement, med mindre du opsiger forinden.

*Som læge/stud. med. er det digitale abonnement på Dagens Medicin helt gratis

Køb abonnement